KAMU YANG SUKA SAYA

06 September 2011

Petang Raya 2011

Saya mempunyai 3 orang adik-beradik jek. Kesemuanya perempuan. Saya yang sulung. Yang tengah Maziah. Yang bongsu Murni. Memang setiap tahun abah akan paksa mak masak ketupat dan bukan nasik impit. Jika tahun lepas kami masak lemang tahun ni plak abah paksa diri sendiri buat Lontong. Korang pernah makan? Lontong ni selalu orang Jawa je yang terror buat. Beras yang dimasukkan dalam daun pisang. Makan dengan kuah lodeh + rendang. Sedappp!!!

 Inilah dia lontong yang baru direbus.

 Ketupat yang separa masak

Memang dari kecik lagi kami 3 beradik ditugaskan tolong mak. Tapi kali ni hanya saya dan adik bongsu jek..sebab adik tengah yang ditunggu-tunggu sampai kepetang tak nampak batang idung. Memang tiap-tiap tahun dia suka curi tulang. Ahaks!!!
Semenjak pandai masak rendang daging...mak serahkan bulat-bulat tugas masak rendang daging pada saya. Adik bongsu masak rendang ayam..tapi tukang kacau jelah...hehehehe..gambar rendang tak sempat snap pasal dah penat sangat.

Setiap tahun hidangan raya kami mesti ada ketupat, lontong, lemang (beli jek), rendang, sambal kacang, sambal sotong & kuah lodeh. Takkan pernah masak yang lain.
Anak-anak? eh! mana diorang ek? Dorang sebab mengemas halaman rumah nenek...pun tak sempat nak snap gambar.

3 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum Alin

biar adik curi tulang... nanti kakak nya dapat pahala lebih

Wassalam

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ berkata...

nak lontongggg,,,

ejai_ej berkata...

hehhee.. nampak lontong teringat time memula kenal lontong tu, masa tu belom kawen lagi.. bakal mertua masatu bagi la bawak balik. igtkan lepat pisang, terus la makan.. tp tawar giler.. bapak saya mmg keturunan jawa, bila tgk saya mkn cenggitu terus die gelak. sebab die kater saya nih jakon tak kenal lontong ngan lepat pisang.. tp skang dah tau dah cam ner nak makan lontong tu.. hehehhe.. Selamat Hari raya.. salam Kenal kak Alin :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...