KAMU YANG SUKA SAYA

18 Februari 2011

Kenapa Air Masak Tak Sedap!


Satu petang yang panas...

Aku berjalan-jalan menghirup suasana yang tenang. Tiba-tiba tekakku terasa haus sangat. Lalu ku singgah ke warung berdekatan. Ku hulur duit dan ku sambut air livita bagi menghilang dahaga. Kenapa livita?Kenapa tidak air masak?

Itulah masalah tekak aku.. Bukan sakit tekak. Tapi tekak aku memang tak boleh terima air masak. Aku ni jenis susah nak minum air masak. Sepatutnya kita harus minum air masak 7-8 gelas sehari..tapi aku segelas pun susah sangat. Macam ek?

Percaya atau tidak? Aku makan ubat kena ngan air berkaler. Aku tak bisa minum ubat dengan air masak..nanti mesti ubat keluar balik.
Qayyum jugak mengikut aku sekarang ni. Nak makan ubat kena ngan air sedap. Mesti ada stok air vitagen, susu, ribena, oren ke kat umah. Kalau tidak memang dia susah nak makan ubat. Banding ngan kakak dia, Balqis memang suker air masak. Alhamdulillah..tak payah susah-susah nak training.


Aku tahu..air masak sangat penting untuk badan kita tapi aku selalu menolaknya. Tapi kenapa? Sebab takder air masak takder rasalah....
Tapi aku mahu sedarkan diri aku. Aku harus tekad. Aku harus cekal.

Jom kita kongsi ilmu tentang kebaikan minum air putih.

1. Menguruskan badan
 
Khabar gembira buat para wanita yang tengah berdiet. Air putih tidak mengandungi kalori, gula ataupun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan kita.

2. Meningkatkan kesuburan
 
Air putih dapat menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada kaum Hawa.

3. Melancarkan sistem pencernaan
 
Minum air putih dalam kuantiti lapan gelas setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.

4. Melambatkan proses pertumbuhan zat yang menyebabkan kanser
 
Air putih bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.

5. Perawatan kecantikan
 
Kekurangan pengambilan air putih menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkerut.

6. Tubuh lebih segar dan sihat
 
Khasiat air putih bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.

7. Menyihatkan jantung
 
Air putih juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air putih.

8. Ubat kepada penyakit strok
 
Air putih tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.


Cuba sedar diri okay....

3 ulasan:

norh berkata...

godaan air berkaler lebih hebat bukan.. :P

Nadia Mashuri berkata...

saya suka minum air masak..

Alin Marlini berkata...

Norh : air berkaler lagi sodappp
Nadiah : Akak suka gak..tp susah nak minum

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...