KAMU YANG SUKA SAYA

02 Ogos 2012

Ganti Puasa

Sudah 3 hari Qayyum tak boleh berpuasa. Akibat muntah dan cirit birit. Pada mulanya dia tetap nak berpuasa tapi nenek kata tak payahlah nanti mudarat diri. Qayyum tak makan pun cuma minum air jek. Sudahlah badan kurus sekarang ni lagilah kurus kering.

Malam tadi...

"Mama, dah 3 hari Adik tak puasa" rintih Qayyum.

"Takpelah. Bukan sengaja. Adikkan tak sihat." pujuk Mama.

"Nanti Mama suruhlah kakak gantikan puasa untuk Adik"

Saya nak tergelak tapi still cover line. Tak sia-sia modal saya bercerita tentang Puasa ini. Terserap dalam sanubari dia. Alhamdulillah.

Dan saya terangkan bahawa Adik tidak perlu mengganti puasa Adik sebab adik masih kecil dan belum baligh (betulkan saya jika saya salah ek). Tapi saya tak cakap bab baligh tu...jap gi nak cerita jenuh nak bagi dia faham sebab selagi dia faham selagi tulah dia bertanya. Sampai masa saya akan terangkan apa erti baligh itu.

10 ulasan:

Jahirah berkata...

yang penting dia tahu puasa tu wajib...walaupun utk belum baligh xwajib.heee

AiNuN FaUzI berkata...

Bagus Qayyum... Kecik2 lagi dah belajar puasa...

TS berkata...

fuhhh..ni makin sayang kt budak encem nih...
xpe..t mama gantikan tuk adik..hiks..

AQ Eyfa berkata...

ala cian nye qayyum..kot dia x larat x yah soh dia pose le lin.Dah la kurus badan tu nanti..hehehe

Kakzakie Purvit berkata...

Betullah adik tak wajib pun nak ganti puasa. bahkan puasa pun adik tak wajib lagi. Sekadar belajar dan tahu puasa itu rukun Islam dan tuntutan agama kita.

Moga anak-anak kita jadi anak yg baik-baik..

Izan Ishak berkata...

betul tu kak alin.. at least dia dah cuba utk puasa. lagipun qayyum blm baligh lagi...

citer bab baligh ni... abg muhaimin dah tau dah apa maksud baligh. bila citer ngan ummi dia ni... seganlah plak jadinya. nak tanya lebih2 boleh rujuk pada ayahlah jawabnya...

+ e.z + berkata...

nmpk dh dier ader rs tanggungjwb pd agama. alhamdulillah :)

kurus berkata...

ekekke budak2 kan ..
macam2 .. pandai lak tuu suh kakak tolong puasakan ekkee ;)

aanie berkata...

bagusnya...:)

berat gak kan nak ajar anak psl benda2 gini....sy harap sy blh buat....

ibuintan berkata...

slamat berpuasa Alin.... akak pun kagum ngan budak2 skarang, tahan berpuasa... tahniah buat Qayyum

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...