KAMU YANG SUKA SAYA

14 September 2011

Pokok Beras

Qayyum panggil pokok beras..hehehehehe...

Sepanjang perjalanan dari Sungai Buloh ke Tanjung Tualang. Kami akan melalui perjalanan sawah padi di sekitar Tanjung Karang, Sekinchan, Sungai Besar & jalan ke Tanjung Tualang. 

Orang paling excited adalah Qayyum. Maklumlah dia dah besar sikit dan sikap ingin tahu mulai ada pada dirinya. Macam Balqis..dia tak berapa nak heran sebab dah pernah tengok Pokok Beras kat Taman Cahaya Alam @ Bukit Cerakah.

Bila saya tanya : 

"Adik nak tengok Pokok Beras tak? Nak amik gambar (maklumlah..diakan susah nak berpossing)". Dan jawapan positif darinya. Tapi selepas singgah Menara Condong Teluk Intan, Qayyum & Balqis tertidur. Bila sampai jek kat rumah Pakcik Kisman (abang abah saya)..terus tanya :

"Mana Pokok Beras? Kata nak amik gambar?" Kitaorang semua tersenyum. 

"Nanti balik kita singgah ye dik..hari panas nanti demam". Sib baik Qayyum okay.

Pulang je dari beraya rumah pakcik dan sepupu saya, Encik Suami mencari port menarik nak landing. Carik sawah bendang yang jauh dari rumah orang. Nanti takut tuan bendang marah plak berpossing kat bendang depa.

Walau kami bukan asal dari bendang..tapi kami sukakannya. Alangkah indahnya jika kampung kami ada sawah bendang. Ada sesaper yang nak jadikan kami keluarga angkat? Dengan syarat anda mesti asal dari bendang...hehehehehehe...



Tengok wajah kedua-dua anak saya yang kelat-kelat tu...dorang tak sabar nak main tepi sawah tu..tapi saya paksa amik gambar dulu...^_^


Cantikkan...walaupun cuaca tak berapa panas..tak berapa sejuk..angin sepoi-sepoi bahasa gitu....tenang...


Orang tak pernah tengok pokok kelapa...siap pegang buah kelapa lagi...

Qayyum pun excited tengok pokok kelapa...

Tak berani nak masuk ke tengah-tengah bendang..takut tanah lembik...possing kat tepi jelah...

Senyuman manis dari Firhan Qayyum...

Anak menantu bersama Pak Mentua...giler possing. Ahakss!!!

Abah siap bawak benih padi..kunun-kunun nak tanam kat umah..tak taulah idup ke idak..
 

Atuk amik benih pokok...cucu plak amik padi yang dah luruh..nak tanam jugak..


Bercanda di tepian bendang...


Possing di bawah pokok kelapa...

Akhir sekali possing gedik dari tuan rumah.....Sila Jangan Gelak....

Yang penting tahun ni kami beraya sambil menyinggah tempat bukan untuk orang beraya..^_^ Qayyum & Balqis pun gembira.

Alin Marlini : sungguh tidak mengetahui ada jugak geng blogger ada di sekitar Teluk Intan. Kalau tau mesti nak singgah...insyaAllah tahun hadapan Alin Marlini akan singgah rumah CEROI & NAJWA

24 ulasan:

.: iEyLa :. berkata...

hukhuk..xgelak ok..hihi..
cantiknye kak sawah ni..
t klu de yg aik nak wat anak anagkat bgthu ieyla skali ek..haha

cemomoi berkata...

kekadang lalang pon orang panggil pokok, kira bole le kot padi tu...

cantekkk possing tu

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

hehehe.. cantik kan sawah bendang tu kak.. meghijau je.. kat melaka dah kurang sawah bendang kak.. satu dua tempat je yg ade... :)

abah khalisha berkata...

Cantik kan suasana sawah padi..sejuk je mata memandang..Sabtu ni abah balik rumah nenek kat Sungai Besar, nanti abah tangkap lagi banyak gambar pokok beras ni..hehehhe..
Petai Gergasi

kasihredha berkata...

cantiknya pokok padi
menghijau....cantik


P/S Alin akak tinggal kat Cheras :)

KC@ella berkata...

Cantek la gambar2 ni arlin. Ijo2 sume. sejuk mata memandang.

Ya ALya berkata...

akak lalu dah sekinchan kpg ya....tahun depan akak datangla yer uamh ya.....

norh berkata...

suka hijau padi ni..

Alin Marlini berkata...

La : nnt kita sama2 carik ek

Cemomoi : hehehehe..possing maut ngalah anak dara..

Top : Melaka dah maju...top tanamlah...

Abah : tangkap jgn tak tangkap..possing harus sama tau

Kak Kasih : oo..dekat jek..

Kak Chik..tenang..

Ya : ye ke...nanti kita roger2 tau..

Norh : sejukkan mata

ziana berkata...

Cantik...canti...dan cantikkk.. (maksudnyer semua gambarla) termasuk yg last skali tapi klakar sket yer...

adarnadzmie berkata...

ambooi...anak beranak posing sakan kat tepi sawah tu... hehe... cantikkk foto2 alin tu...

Yan berkata...

ratu beras berrposing tu..hee.. joking Alin.
akak pun suka sangat ke area sini..tenang je.

Sufia Mahzan berkata...

waa..sempat lg posing ye? :)

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ berkata...

cantek nye pemandangan...

Add Remove Block berkata...

kpg sy dah xde org tanam padi lagi ...semenjak2 anak2 org kpg dah banyak kerja luar dan berpendidikan, semua dah bertukar jadi kebun atau ladang sawit dah ...

Alin Marlini berkata...

Kak Ziana : hehehehe..possing maut

Normi : best kalau ada kampung camtu..

Kak Yan : kikkiki...ratu beras? okay gak tu..

Sufia : possing tu harus..hehehe

Ceroi : memang cantik

Mama Gee berkata...

pemandangan yg mendamaikan... :)

miloais berkata...

ok lah tu
at least depa dah kenal pkok padi mana rupanya...

Mamachia berkata...

bestnya...dapat gambar di bendang..

cantik Alin posing hehheee..

Liza Razak berkata...

kampung saya ada sawah kat parit buntar..nnt jom photoshoot kat sane :)

zures berkata...

Cantiknya pemandangan...

Sofya berkata...

len kali wat rombongan mai perlis plak k..

Ummi Talhah berkata...

cantikla kamera lin ni. brand apa yekk?

Ummi Talhah berkata...

cantiknya gambar2 kat sawah tu, kamra brand apa yekk?cantiklee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...