KAMU YANG SUKA SAYA

23 Disember 2009

Kek Oren Hullahop


Orange Cake. Kek oren ni aku tak wat deco pasal Mak aku tak suker.

200 gm Marjerin
50 gm Butter
250 gm Gula Kastor
1/2 tsp Esen Vanilla
5 biji Telur
250 gm Tepung Serbaguna
1 tsp Serbuk Penaik
2 biji buah oren (diparut kulit + airnya diperah)
Cara-caranya :
1. Putar mentega, butter, gula kastor dan esen vanilla sehingga kembang. Gunakan kelajuan 4 putar selama minit.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
3. Masukkan parutan buah oren dan jus oren tersebut. Putar.
3. Ayakkan tepung serbaguna bersama serbuk penaik.
4. Masukkan tepung perlahan-lahan.
5. Apabila adunan telah sebati tuang dalam acuan pembakar. Bakar selama 50-60 pada suhu 160 C.

Resepi ni saya amik dari Chef Asma yang mengajar saya aritu. Adalah cikit2 saya modified. Selamat Mencuba!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...