KAMU YANG SUKA SAYA

19 Disember 2011

BILA SEKOLAH DAH NAK BERMULA!!!

Memandangkan beberapa minggu je lagi bebudak nak start sekolah...mak bapak dah mula sibuk cari duit lebih nak beli buku sekolah, baju sekolah, beg sekolah, kasut, stokin & stationery. Bebudak sekarang semua nak serba baru.

Teringat zaman saya sekolah dulu...sampai menangis-menangis mintak kat mak nak baju baru setiap tahun..sampai muncung mulut bila tak dapat baju baru. Seingat saya boleh kira berapa kali je mak ngan abah beli yang baru. Tupun mak jahit sendiri. Kesiankan zaman dahulu..bila hari pertama sekolah tu..kalau kiter pakai baju lama..kasut lama..beg lama..mesti rasa malu sangat sebab ada org lain yang "asal kaya" pakai baju semua baru. Jeles tauu...

Zaman sekarang nie..mak bapak plak yang sibuk-sibuk belikan baju anak-anak tiap-tiap tahun. Sayalah tu..hehehehe..

Alasan? Sebab zaman mak dorang sekolah, mak dorang susah nak dapat baju baru. 

Alasan lagi? Kesian bila tengok anak pakai baju lama masa hari pertama sekolah.

Masa zaman anak sorang sekolah...saya beli baju sekolah Balqis 5 pasang sekali.
Alasan? senang gosok 5 pasang sekali. 

Alasan lagi? Sebab mak bapak sibuk keja siang malam takut tak sempat.

Bila zaman anak dah 2 orang bersekolah..saya beli 2 pasang sorang je..

Alasan? Jimat kos. Ahakss!!!ko memang kedekut Alin Marlini :)

Korang dah beli ke semua tu? Saya belum lagi.
Alasan? Encik Suami tak berapa banyak duit.

Alasan lagi? Tunggu gaji bulan 12 sebab gaji bulan 11 nak pi joli sakan...hehehehe...

Alamatnya nanti..ada yang kena pakai baju sekolah lama kot...hehehehe..mesti bebudak tu mengeluh panjang. Masing-masing taks abar nak beli beg baru.

Sabarlah wahai anak-anakku.

18 ulasan:

iduraz berkata...

heheh, yela kak..baju skolah skang pon boleh tahan kan regenyer..zaman anak dara saya esok ntah camanala...

.: iEyLa :. berkata...

hihi...bnyk tul alasan mama die ek..
sabo ek budak ensem..tggu bonus mesti leyh beli sume bru..hihi

Sofya berkata...

emmm saya tahun ni 1st time anak nak masuk darjah satu..
mmg la semua kena baru kan..he3
Tapi belum pegi beli lagi..
Nak pegi jalan2 cuti m'sia dulu he3
pastu baru nak beli semua..

Dalila Hamid berkata...

belum punyai pgalaman begini... insyaAllah... tak lama lagi la tu... :)

KhaiZa berkata...

zaman sekarang dah lain.. masa dulu.. pakai barang2 tahun lepas pun tak per... tapi sekarang dah tak sampai hati nak bg anak-anak pakai barang2 tahun lepas... sebab bila pergi sekolah.. kawan2 semua pakai yang baru...

miloais milo berkata...

same here - hanya kasut2 sekolah aje dah beli...
yg lain - tunggu this weekend. ekekekeke

ratusiput berkata...

betul2.stuju.tp ade gak part yg kita takble biasakan anak sgt kan takut nanti bila sampai masa kita susah...dorang takble nak faham keadaan tu.anak2 skang beruntung kan.mmg zaman kite dulu pakai sampai hancur baru dpt baru kan.skang ni menda baru seiring dgn nk bg dorang smangat yg baru jugak :)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

hahaha... betol la kan kak.. kalau xpakai baru mesti rae malu je.. almaklumlah, budak2... bile dah besar baru tau rase nye cm ne kan bile nk kuar duit... hehe

aanie berkata...

memang sedihkan pakai baju lama....
tp byknya belanja....huhu..

yangyuyu berkata...

hi alin

nak ajak tuan belog join giveaway

http://bamyuyu.blogspot.com/2011/12/ladies-photographer-giveaway.html

hadiah menarik:)

eB ezrin berkata...

sbr yer anak2. :)

ziana berkata...

biasala Lin..Zaman dah berubah..akak pun tengah busy siapkan..belum lengkap lagi

ROZILA berkata...

Salam Alin,

Akak belum beli lagi,anak2 dah bising,ingat ptg ni baru nak beli...
sebab minggu ni nak balik kampung kat (perak),sebelum duit habis ke lain,tahu aje..lee
bila dah berjalan tak sedar tarik duit.ingat balik nanti nak singgah cameron highlands...

Hanis Azla berkata...

alasan lagi.. bila kita ada kemampuan, tentunya kita mahukan yg terbaik untuk anak2 kita kan.. Alhamdulillah.. rezeki anak2.. mereka tak merasa susah seperti kita dulu2..

Sharifah Nadzarah berkata...

Sy tahun ni anak baru nak darjah 1 so semua baru..semua dah beli..
ibu dia yg eksited tu yg beli awal..hihi..
buku jer blom beli....

atuk berkata...

Assalamualaikum Alin

saya pun belum beli lagi...

Wassalam

abah khalisha berkata...

bila anak bersekolah mmg banyak belanja kan..

aTy _faRed~ berkata...

heheh..betul..waktu zaman2 sekolah dolu susah nak dapat semua baru..dapat tukar tudung dalam baru pon dah seronok sangat..;p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...