KAMU YANG SUKA SAYA

24 November 2011

Pesta Rambutan Kembali!

Kalau setakat nak makan rambutan, pulasan,langsat, durian, pisang, betik ....tak payah pegi jauh-jauh. petik je keliling rumah.

Alhamdulillah..berkat abah kena dera ngan arwah oyang suruh berkebun dedulu...merasalah kami buah-buahan. Kalau nak beli cecukup makan je kan...kalau tanam sendiri tu sampai tak termakan.

Ikutkan dedulu lagi hebat pokok-pokok keliling rumah. Pokok kelapak pun ada. Tetapi dek kerana pembangunan pesat jiran tetangga..terpaksalah dipotong. Tinggalpun cecukup untuk kami anak cucu merasa.

Ada 5 pokok rambutan di mak saya. Alhamdulillah, semuanya berbuah dan tengah hangat merah menyala buahnya.

Yang ni rambutan kuning @ gading. Masih belum masak lagi. Ada yangbaru-baru nak kuning tu saya dah tibai sebab saya suka makan buah rambutan yang belum masak sangat. Ala-ala pra-matang lah.


Salah satu jenis buah rambutan yang ada di rumah saya. Yang belah kanan ni lonjong sikit. memang susah dapat kat mana-mana pon. Isinya manis & lekang. Yang takde biji pun lagi best.

Yang belah kiri plak bulat bentuknya. Manis & lekang jugak.

Dalam penantian. Pulasan. Tak sabar nak makan.

24 ulasan:

.: iEyLa :. berkata...

same la kite kak..
suke mkn yg xbape nak masak...
pulasan..aduishh...terliur..

adarnadzmie berkata...

alahai rambutan... sukanyaaa...hehe

nyanyisunyi berkata...

amboiii..bestnya..rambutan akak tk kisah sangta tp yg pulasan tu akak teruja..nak sikit hehehe

LydSunshine berkata...

Bestnye rembutan dgn pulasan. Mintak skit boleh?

Dalila Hamid berkata...

dela mmg suka rambutan... nak2 yg colur kuning hijau tu best... masak sgt kurng..

Zareene Saifuddin berkata...

sama la kita alin, zareene pon suka mkn rambutan yang x brapa masak... kalo rambutan kuning tu suka time kaler dia hijau muda/baru nak kuning... and pebret skali rambutan merah dan pulasan la....

ziana berkata...

Lin, apa kata mu cuba bawak mai Shah Alam..Akak try rasa..aduiih nak bli kat pasar malam tu mahaiiii lallll

Yan berkata...

alaaaaa..bestnya. my favorite. Mintak sikitttt..

No Lan berkata...

seronooooooknye alin ada kebun sendiri...kakNo berkebun kat paso je la hehehehe...

ibh berkata...

Seronoknyalah..meriah dgn buah2an...Memang pesta rambutan lah jawabnya...

[-suziey-] berkata...

emm bagi address..nk terjah mkn rambutan..ekekek:D
tp rambutan ni manis kan..org ade diabetes mmv kena avoid..

ieda berkata...

aah dik
skrg nie tgh musim rambutan
ada macam2 jenis
paling best dan manis rambutan anak sekolah .. payah juga nak dpt yg jenis nie :)

~~Ap Hasnida~~ berkata...

wah..my feveret ni...alahai...kalu banyak lebey..huluq2 la kat ai...:)

Nens Collection berkata...

bestnye..rambutan umah saya x menjadi tahun ni..huhu..nmpk gaya kene beli la plop..;)

Ati Masrif berkata...

kat kampung ke ..

kar sungai buloh je alin :)

ikiqzana berkata...

pulasan my fav.. untung nyer dpt makan buah rambutan kt kebun sendiri.. bnyk tu smpi ada 5 pokok. kt umh mak mertua ada 1 pokok pon dah x termakan.

Alin Marlini berkata...

kawan-kawan....mehlah umah saya kalau nak rasa..hehehe..

Kak Atie : Kat umah mak Alin Sg Buloh..tulah kampung Alin..hehehe

mamaNoriz berkata...

pulasan tu dah merah nanti jgn berani tunjuk sini eh...

mood jeles...hahahha

Izan Ishak berkata...

aduhhh kak...sedapnya tgk buah2 rambutan kat sini. husband izan mmg hantu rambutan. kami ni nama je org kg... tp buah2 kalau nak makan kena beli juga. rasanya umah mak izan pun blm masak lagi...

cemomoi berkata...

pic rambutan gula batu tu kot... manis tapi kalo makan banyak bule batuk... pulasan memang terbaekkk

atuk berkata...

Assalamualaikum Alin

nanti saya balik ke kuala selangor...boleh singgah...he he

Wassalam

bdk johor berkata...

apa lagi kawan2 semua. tu Alin dah panggil datang rumah dia.
kita kasi seraaaaaang!!
hahaha

MrS. F!zA berkata...

sedapnya rambutan..kalo bg satu plstik besar pon sy blh hbis..haha

Chenta Eyfa Najibrz berkata...

Wah besttt nyew lyn..nak bykkkk (hehehe..slalu org ckp nak ckett kan mana ckup la)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...