KAMU YANG SUKA SAYA

16 Februari 2011

Laskar Pelangi


Memang citer ni ditunggu-tunggu oleh aku. Tak silap baru beberapa minggu lepas penulis novel ni Andrea Hirata ni masuk paper. Dan aku sudah bercita-cita, kalau diizinkan aku kesana..aku mahu mencari novel Laskar Pelangi ni.
Apa yang menarik sangat tentang citer ni? Citer ni memang tidak memerlukan pelakon yang ganteng-ganteng. Takat budak-budak comotan jek. Muka semua tak boleh blahh...tapi itu bukan kekuatan citer Laskar Pelangi ni. Walaupun pelakon utama adalah kanak-kanak..tapi saripati citer Laskar Pelangi ni sangat menarik. 

Mahukan sinopsis citer ni..boleh lihat ulang tayang kat Astro atau boleh singgah Wikipedia

Tapi aku nak citer jugak serba sedikit kelainan citer dari Indonesia ni..mula-mula aku tengok, apsal dorang cakap cam orang Melayu..ker memang citer ni campur ngan orang Malaysia? Rupanya tidak sekali..diorang pun cakap macam kita orang Melayu. Contohnya kite, mane, cite-cite, ape, iye ke...Jakun sekejap.

Lagi satu yang lagi teruja..dorang nyanyi lagu Bunga Seroja. Kat sini Jamal Abdillah yang nyanyi. Pehtu Mawi pun pernah glamer dek sebabkan lagu Bunga Seroja ni. Patutlah macam aku pernah dengar jek. Dan baru ku tahu..penyanyi asal lagu ni S. Affendi. Sungguh aku tak tahu.

Apapun memang aku sukalah ngan citer ni. Aku kena cari novel Laskar Pelangi ni jugak. Mesti!

5 ulasan:

missSenget berkata...

suka giler tengok cerita ni..

da 5-6kali tgk..

hehehe...

ilang kot tension tengok...

Alin Marlini berkata...

nak cari buku dia plak nanti...hehehe

Amy Syaquena berkata...

nak cari buku nie juga..

.: iEyLa :. berkata...

ermm..dah tgk cite ni...
terase bertuahnye kite blajar serba cukup..huhuhu..

Alin Marlini berkata...

eIYLA: belajar rajin2 tau...
Amy : Kalau jumpa jgn luper inform tau..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...