KAMU YANG SUKA SAYA

14 Februari 2011

Bolehkah aku menjadi surirumah sepenuh masa?


Penat sebenarnya menjadi seorang surirumah kan?

Pagi2 sudah menjalankan tanggungjawab kepada suami dan anak-anak. Bukan mengeluh tapi meluahkan perasaan. Tidak salahkan?
Bagaimana agaknya perasaan seorang Surirumah sepenuh masa? Toksah tengok orang lain. tengok mak aku sendiri.. dah berpuluh tahun menjadi surirumah. Memang sekali sekala mak ada mengeluh..tapi mak buat jugak. Sebab apa? Sebab tanggungjawab.

Aku kagum ngan mak aku. 

Mak pandai kemas rumah. Rumah kena bersih jek..tak boleh messy2. Kalau sepah sikit mula mak bising. Tapi anak-anak aku..cucu-cucu mak..dah diajar tidak menyepahkan rumah. Nanti mak bising lagi.

Mak pandai hias rumah. Mak cat sendiri rumah kami. Kalau dulu masa umur 40 an..tiap-tiap tahun rumah kami akan berlainan cat. Luar dan dalam..mak cat sendiri. Tak percaya. Sila percaya. Mak pandai mendecoration rumah kami. Aku bangga..sebab kalau hari raya, semua orang tak sabar nak pergi rumah kami. Sebab nak tengok sentuhan mak. 
Mak pandai masak. Walaupun simple tapi sedap. Air tangan mak kan..semestinya sedap.

Mak pandai jahit baju. Masih ingat zaman aku kecik-kecik dulu. Tiap kali raya..mesti mak yang jahitkan baju kurung kami. Tapi kini mak dah agak malas. Kami tempah saja.

Mak pandai hias laman. Tangan mak sejuk. Orang kata kalau menjadi bunga yang kita tanam tu..tangan sejuk. Laman rumah kami pun luas..rumah kampungkan. Macam-macam bunga dan pokok mak tanam. Meriah.

Macamana aku mahu menjadi surirumah ni? Kekadang teringin gak...tapi belum masanya kot. Baru cuti seminggu masa CNY ari tu..aku sudah bosan.

Baru kemas rumah sekangkang kera sudah mengeluh.

Baru basuh baju satu bakul sudah penat.

Baru menyapu rumah sudah mula sakit pinggang.

Baru masak untuk 7 hari sudah naik pening.

Bukan mudah untuk menjadi seorang isteri & Mama yang sempurna.

6 ulasan:

kasihredha berkata...

memang tak mudah mjadi surirumah sepenuh masa...
Tapi akak teringinnnn sgt nak jadi suri rmh spenuh masa...

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ berkata...

salam..
pinky momma baru je setahun bergelas full time house wife..bkn stakat jadi HW tp kena pndah ikut hubby duk tganu..jauh dr keluarga..bayangkan..huwarghh..
memang penat jd HW nih..x mcm keje..kejap depan kejap blakang..klu keje duk dpn pc je..plus ada bb yg tgh lasak membesar..yg lawaknye smpai mik vitamin xnk bg letih..hahaha

but now proud to b house wife..syukur sglanya skrg lebih baik dr dlu..x kisah la kite HW atau bkerja asalkan kita bahagia dgn kehidupan kite =)

oopp jom sggah blog pink momma..ada byk tips utk dikongsi bsama...make up time!

plus ada GA baru je pinky momma launch..jom join jom..ner tau bertuah =)

take care sweetie..

.: iEyLa :. berkata...

kagumkan dengan kesabaran mak2 kite..
camne ek leh tahan nak uruskan umah..
huhu...try lah kak..hehe

Sofya berkata...

hebat mak awak..
bertuah awak punya mak mcm tu..

Nak jadi umah sepenuh masa?! zaman sekarang macam tak sesuai ja.. kalau kerja, pegang duit sendiri lebih mudah dr tiap2 bulan harap ehsan suami..

tapi kadang2 terpikir nak jadi surirumah fulltime tapi rasa bosan la sepanjang masa asyik terperap kat umah..

iza berkata...

Salam...
Best jadi suri rumah sepenuh masa.
Kadang2 terfikir, kalaulah aku tak ada, agak2nya boleh tak suami nak uruskan semuanya...
Bila nak mohon kerja, terfikir pulak, agak2 boleh tak nak kerja ikut time yg ditetapkan. Kalau kat rumah, suka hati kita la nak buat apa pun.

Alin Marlini berkata...

Kak Kasih : mungkin satu ms nanti..
Pinky Mama : Wasalam. jauh dr kuarga tu yg x bleh...jauh sejengkal pun blh nangis apth lg lagi jauh...huhuhu
Eiyla : Mak kt org kuatkan???
Sofya : kekadang teringin jek nak nak HW tp baru 2 hari ddk umah sudah bosan..ngeh..
Iza : kikikiki

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...